Asfodel

Użytkownik
  • Zawartość

    91
  • Rejestracja

  • Ostatnio

  • Wygrane dni

    9

Wszystko napisane przez Asfodel

  1. poradnik

    A ja myślę, że ten pierwszy post to spam. Albo i gorzej. Co do megapikseli - większość smartfonów ma ich więcej, niż moja paroletnia amatorska lustrzanka Pentax K-r. A taki iPhone to nawet kosztuje więcej niż paroletnia amatorska lustrzanka. Także tego... ;->
  2. Clip Paint Studio właśnie ma czterodniową promocję - pełna wersja za 80 euro - http://www.clipstudio.net/en/purchase Jeśli kogoś interesuje rysowanie komiksów to ma świetną okazję. Zastanawiam się, czy nie skorzystać. Edycja: Poczytałam sobie więcej o funkcjach programu. Oprócz typowych narzędzi do rysowania ma także (m.in): - linijki ustawiane pod dowolnym kątem pozwalające na rysowanie prostych, wzdłuż tych linijek - więcej "linijek" pozwalających na rysowanie koncentrycznych elips, rozbłysków i innych elementów, co ma ułatwiać podkreślanie ruchu/emocji w komiksach - narzędzie do robienia kratek komiksów - narzędzie do robienia dymków - wzorzyste wypełnienia i pędzle - wektorowe obrysy - można coś narysować wektorowo i wypełnić to bitmapową farbką - narzędzie przerabiający kolorowy komiks na czarno-biały raster - importowanie obrazka 3d i automatyczne przerabianie na czarno-biały rysunek - lalki 3d do ustawiania póz, do stosowania jako bazy postaci. Można je modyfikować - robić grube, chude, przypakowane itd. - eksport do e-boków - narzędzia do animacji - da się zrobić film animowany Niektórych z tych funkcji chyba nie ma w żadnym innym programie.
  3. Niniejszy wątek posłuży do zbierania informacji odnośnie programów graficznych "na każdą kieszeń". W pierwszym poście sporządzę podsumowanie, w postach poniżej zachęcam do dyskusji, oraz podawania propozycji programów, które powinny się znaleźć na liście. PROGRAMY DARMOWE 1) Edycja map bitowych Gimp - https://www.gimp.org/ Wszyscy znają gimpa - jest to program funkcjonalnie zbliżony do Photoshopa, służący do edycji i tworzenia map bitowych. Ma dziwny interfejs i nie obsługuje CMYK. 2) Programy malarskie Programy malarskie w zasadzie są rodzajem programów do edycji map bitowych, jednakże niezbyt się nadają do obróbki zdjęć czy projektowania www, zamiast tego oferując narzędzia ułatwiające szkicowanie i malowanie. Do korzystania z tych programów potrzebna są umiejętności rysunkowe i tablet graficzny. Krita - https://krita.org/en/ Doskonały program malarski. Obsługuje CMYK. Silnik pędzli działa podobnie jak w Photoshopie - nie jest to symulator naturalnych mediów. MyPaint - http://mypaint.org/ Prosty w obsłudze, szybki i lekki program malarski. Praktycznie pozbawiony typowych narzędzi edycyjnych, służy wyłącznie do malowania. 3. Grafika wektorowa Inkscape - https://inkscape.org/en/ Ogólnoużytkowy program do tworzenia i edycji grafiki wektorowej, podobny do Corel Draw. Nie obsługuje CMYK. Rozsądnie zaprojektowany, intuicyjny interfejs. Spore możliwości. 4. Grafika 3d Blender - https://www.blender.org/ Potężny kombajn pozwalający na tworzenie profesjonalnej grafiki 3d. Niestety twórcy interfejsu uznali, że nie trzeba dodawać do menu podstawowych funkcji, bo wszyscy bez trudności zapamiętają pińcet skrótów klawiszowych. Jeśli nie stać cię na 3d studio, to nie masz wyjścia - nauczysz się tych skrótów. ;-) Sculptris - http://pixologic.com/sculptris/ Program do rzeźbienia. Prosty interfejs przystosowany także do obsługi piórkiem. DAZ 3D - https://www.daz3d.com/ Twórcy programu żyją ze sprzedawania lalek... to jest modeli, ale sam program jest darmowy i zawiera w sobie kilka podstawowych modeli ludzkich, którymi można dość swobodnie manipulować, ustawiając je w różne pozy. Bez wydawania pieniędzy może się przydać np. do tworzenia obrazków referencyjnych postaci ludzkich do ilustracji, komiksów itp. 5. Do łamania i składu (DTP) Scribus https://www.scribus.net/ Program do składu drukowanych publikacji. Obszerny zestaw funkcji, podręcznik on-line dostępny jako wiki. Ludzie na forach zgłaszają pewne trudności w użytkowaniu, ale lepiej mieć darmowy program do DTP niż go nie mieć. PROGRAMY W ROZSĄDNYCH CENACH Ceny z lutego 2017 1. Obróbka map bitowych - programy ogólnego zastosowania Affinity Photo https://affinity.serif.com/en-gb/photo/ 49,99 $ licencja bezterminowa W pełni profesjonalny program służący do obróbki zdjęć, projektowania wszelkiego rodzaju grafiki bitmapowej, rysowania itd. Konkurencja dla Photoshopa Pakiet fotograficzny Adobe http://www.adobe.com/pl/creativecloud/photography.html 12,29 euro/mc Pakiet zawiera najnowszą wersję Photoshopa i Lightroom-a. Niestety trzeba wykupić za cały rok. Rozsądna propozycja dla tych, co nie mogą żyć bez Photoshopa. 2. Obróbka zdjęć Photoshop Elements http://www.adobe.com/pl/products/photoshop-elements.html 103,32 euro Ma ten sam silnik do wywoływania RAW-ów co pełna wersja PS i bibliotekę filtrów które można nakładać na zdjęcia. Resztę funkcji obcięto prawie do zera, a do tego dołożono interfejs dla przedszkolaków. ;-) Za tę cenę się nie opłaca, szczególnie że za mniej niż połowę tego można mieć Affinity Photo. Corel Paint Shop Pro http://www.paintshoppro.com/en/ 269 zł Edytor zdjęć o zaskakująco obszernym zestawie funkcji. Dobry stosunek możliwości do ceny. AfterShot Pro http://www.aftershotpro.com/en/products/aftershot/pro/ 236 zł Cyfrowa ciemnia od Corela. 3. Malarstwo cyfrowe Clip Paint Studio http://www.clipstudio.net/en 46 - 200 euro (wersje PRO/EX). Doskonały i ogólnie polecany program do tworzenia komiksów i ilustracji. ArtRage https://www.artrage.com/ 120 - 318,44 zł (wersja lite/pełna) Znany i polecany program malarski skutecznie symulujący naturalne media. Interfejs przystosowany do obsługi rysikiem. Nieskomplikowany w obsłudze. Corel Painter Essentials http://www.painterartist.com/en/product/painter-essentials/ 41,99$ Okrojona wersja Corel Painter. Zawiera 126 różnych pędzli, w większości symulujących naturalne media - akwarelki jak prawdziwe. Do tego tryb odbicia lustrzanego i kalejdoskopu, przerabianie zdjęć na malowidła, pełna obsługa tabletów graficznych (mobilnych także), warstwy, eksport do psd. Interfejs jest taki sam jak w pełnej wersji. 4. Grafika wektorowa Affinity Designer https://affinity.serif.com/en-us/designer/ 49,99$ Profesjonalny edytor grafiki wektorowej - konkurencja dla Adobe Illustrator i Corel Draw. 5. Grafika 3d Zbrush Core http://zbrushcore.com/ 149,95$ Okrojona wersja programu Zbrush. 6. Pakiety graficzne Xara http://www.xara.com/us/?gclid=COuNt6LTitICFYmkGAodVrAFpw 89,99 - 299$ Xara oferuje kilka zestawów oprogramowania do różnych zastosowań. Corel Draw Graphic Suite w wersji SE (x5 lub x6) Pudełkowe, polskie wydanie starszej wersji pakietu graficznego Corela można kupić za 580 - 650 zł Wersje te są rozprowadzana przez pośredników - najlepiej szukać w sklepach komputerowych on-line. W skład pakietu wchodzi Corel Draw (grafika wektorowa + narzędzia do przygotowywania prostych druków na które wszyscy narzekają) i Corel Photopaint - nieco przeterminowana konkurencja dla Photoshopa. Za pomocą tego zestawu można zrobić prawie wszystko, jeśli chodzi o grafikę 2d (za wyjątkiem składania książek lub czasopism, lub zaawansowanego retuszu). Nieźle się sprawdza jako narzędzie do webdesignu. CDN
  4. Wizualizacje architektoniczne często są robione w programach typu CAD i nikt się specjalnie nie przejmuje tym, żeby były fotorealistyczne. Mają być takie, żeby pan majster wiedział jak kafle przyklejać - i tyle.
  5. W podręczniku z 1998 z którego się uczyłam są takie zapisy. CSS był wtedy nowinką techniczną której użycie było mocno utrudnione, z powodu niekompatybilności ówczesnych przeglądarek. W niektórych darmowych CMS-ach nadal się trafia.
  6. Tak po prawdzie to webdesignerów i twórców identyfikacji wizualnej jest jak mrówków, a z uwagi na obfite występowanie nastolatków robiących loga za 3 piwa ciężko uzyskać przyzwoitą cenę za cokolwiek, jeśli się nie znajdzie jakiejś słabiej obsadzonej niszy, ewentualnie jest się sławnym twórcą, któremu się płaci bo jest sławny. Także tego... Co do programów także polecam stworzony przeze mnie wątek o programach zalinkowany przez @Lithard-a, w szczegółności zestaw Affinity Photo + Affinity Designer, lub Corel x6 SE + abonament foto Adobe. Można też w sumie kupić jedno i drugie. W kwestiach edukacyjnych przeszukaj kursy eduweb oraz ofertę wydawnictwa Helion. Warto także ogarnąć podstawy rysunku i fotografii. Rysunku można się zacząć uczyć np. zapisując na rysunek dla dorosłych w jakimś domu kultury, albo opłacając kogoś żeby z tobą przerobił podobny zakres jaki muszą poznać kandydaci na studia artystyczne lub architektoniczne. Piszę serio - rysunek jest potrzebny i drastycznie zwiększa kompetencje potencjalnego grafika. +100 do oryginalności. Jeśli chcesz jakiś szczegółowych porad, zadaj szczegółowe pytania. Powodzenia.
  7. Mieć nie mamy, ale polecam fotele z metalową podstawą. W moim poprzednim była plastikowa i na skutek jeżdżenia po nierównej podłodze wyrobiły się tunele w które wkłada się kółka - i kółka zaczęły wypadać. Poza tym tanie krzesła lepiej brać pokryte materiałem niż dermą, bo ta druga po jakimś czasie pęka.
  8. Painter 2017, tryb kalejdoskopu, Surface Pro 4 Wersja na deviantart Niech ktoś się zlituje i poprawi opis działu na zgodny z gramatyką.
  9. Rozetki? Używam programu Corel Painter 17 który ma opcję rysowania symetrycznego oraz jakieś 1500 predefiniowanych pędzli skutecznie udających analogowe techniki Do tego oczywiście tablet. Ostatnia praca na spodzie ma "liquid ink" a na wierzchu "impasto". Oprócz tego oglądam sobie i zbieram wzory ornamentów - nie tyle je kopiuję, co próbuję zrozumieć zasadę i na tej podstawie zrobić swoją wariację. Dobre ćwiczenie ręki przy okazji. W dziale poradnikowym wrzuciłam już kiedyś linki do informacji jak robić rozetki w Kricie i w Painterze.
  10. Personalnie uważam ten patent z przekładaniem kartek za okropny - śmiesznie wygląda przez pierwsze dwie minuty, a potem zaczynasz z miłością myśleć o zwykłym pdf, w którym da się zaznaczać tekst, podać dalej mailem, wygodnie wydrukować - i nie trzeba machać myszą jak łopatą przy czytaniu. ;->
  11. Rozetka miłosna, z impastem. W powiększeniu lepiej widać.
  12. Znaczy strony mają się jej przekładać z animacją? Bo normalnie to się robi zwykłego pdf-a.
  13. Biorąc pod uwagę ceny można po prostu kupić i sprawdzić jak się na dłuższą metę używa, nie rezygnując od razu z CC - oba programy razem kosztują tyle, co półtora miesiąca abonamentu Adobe. Nawet jak się ostatecznie nie sprawdzą nie jest to kwota, która by kogoś rujnowała - w każdym razie nie kogoś, kto już płaci za CC. ;-> Na zagranicznych forach można zaobserwować, że ludzie przerzucają się z programu na program i testują co się da. W PL podejście jest znacznie bardziej zachowawcze pod tym względem.
  14. Ogólnie niegłupim zestawem jest pakiet foto Adobe + Corel x6 SE - można tym zrobić prawie wszystko. Podobno Serif pracuje teraz nad programem Affinity Publisher - do składu publikacji. Jakby coś takiego wyszło, to Adobe może zacząć tracić pozycję na rynku. Przy okazji, znalazłam na forum Affinity ciekawy post - porównanie funkcji AI, Corel Draw, Draw + i Affinity Designer: https://affinity.serif.com/forum/index.php?/topic/25025-illustrator-vs-drawplus-vs-designer-vs-coreldraw/ (Aczkolwiek porównanie nie jest w 100% trafne - zauważyłam, że autor czasem błędnie uznaje, że czegoś program nie ma, podczas gdy to coś jednak tam jest)
  15. @Marcin Pakiet foto Adobe to taka wieczna promocja. Z tymże nie możesz tego wykupić na 1 miesiąc - musisz wziąć cały rok, a samego Photoshopa mógłbyś.
  16. Popatrzę na tego scribusa - dzięki. Może i można malować w gimpie, ale specjalizowane programy są do tego dużo lepsze, dlatego uczyniłam dla nich specjalną kategorię, a gimp figuruje jako program ogólnego zastosowania. Nie staram się wyszukiwać programów byle więcej, raczej linkuję to co wydaje się najbardziej użyteczne, w miarę aktualne i ma dobrą opinię.
  17. Affinity dopisane. Ktoś ma jeszcze jakieś sugestie?
  18. W niniejszym wątku postaram się omówić podstawowe zagadnienia technologiczne związane z malarstwem olejnym. Poczynając od spodu. Pamiętajcie o słowie "podstawowe" - to jest poradnik dla zielonych. Większość wymienionych poniżej materiałów można kupić w sklepach zaopatrzenia plastyków, także online - użyj google, Luke. 1. PODOBRAZIE Malować można na rożnych podkładach, ale trzeba pamiętać o tym, że olej źle wpływa na niektóre materiały, powodując ich destrukcję. W związku z tym konieczne jest izolowanie materiału podobrazia od warstwy malarskiej. Robi się to za pomocą kleju i gruntu. Początkujący mają do dyspozycji 3 podstawowe możliwości. a) tektura powleczona gotowym gruntem akrylowym. Bierze się możliwie grubą tekturą i za pomocą szerokiego pędzla pokrywa kupionym w sklepie zaopatrzenia plastyków gotowym gruntem akrylowym. Trzeba jednak pamiętać, że tektura generalnie nie jest dobrym podobraziem - mimo gruntowania olej prawdopodobnie po pewnym czasie przesiąknie i sprawi, że papier zacznie się kruszyć. W związku z tym tektura nadaje się do ćwiczeń i nie powinno się prac na niej wykonanych przeznaczać np. do sprzedaży. b) "twarda płyta" pokryta klejem i gotowym gruntem akrylowym. Twardą płytę pilśniową można niedrogo nabyć w sklepie stolarskim - należy od razu poprosić o pocięcie na kawałki. Maluje się po tej gładkiej stronie. Do tego potrzebujemy pędzla "ławkowca", kleju skórnego i gotowego gruntu. Pędzel może być gatunku budowlanego, ale klej należy nabyć w zaopatrzeniu plastyków, aby był dobrej jakości. Kleju należy namoczyć a następnie rozpuścić na łaźni wodnej (słoik z klejem wstawiamy do garnczka wypełnionego w połowie wodą i podgrzewamy na małym ogniu mieszając i uważając żeby się nie zagotowało) po czym wystudzić. Powinna wyjść z tego rzadka galareta - proporcje około 10~8 części wody na 1 część kleju, ale zwykle każdy eksperymentalnie dochodzi do własnych wniosków. Zimną galaretą należy posmarować płytę z oby stron. Ze dwa - trzy razy. Po czym odstawić na co najmniej 24 godziny. Klej nakłada się z obu stron, ponieważ po wyschnięciu się on zbiega, a nie chcemy mieć płyty wygiętej w łódkę. W następnej kolejności nakładamy na gładką stronę płyty 3 warstwy gotowego gruntu akrylowego. Jeśli potrzebna jest bardzo gładka powierzchnia można użyć dodatkowo drobnego papieru ściernego. W internecie można też znaleźć sporo przepisów na samodzielnie robione grunty, ale ja tam ufam współczesnej nauce i zakładam że gotowiec jest w porządku. ;-) Zalety - trwałe i tanie. Wady - płyta jest ciężka, duże formatki mogą się wyginać, oprawianie wychodzi drożej. Uwaga - resztki galarety klejowej wywalić, bo będzie się zachowywać jak każdy przeterminowany artykuł spożywczy - skwaśnieje, spleśnieje, zacznie cuchnąć itd. c) gotowe podobrazie płócienne - w sklepach zaopatrzenia plastyków można kupić dobrej jakości gotowe podobrazia. Należy kupować lniane i olewać tych oszustów wciskających ludziom bawełnę. ;-> Wada - gotowe płótna są drogie.
  19. Generalnie, chude grunty złożone głównie z kleju są chłonne, a tłuste, z dużą ilością oleju - znacznie mniej. Może po prostu zacznij pracę od pomalowania swojego płótna na biało farbą olejną, i poczekaj dwa tygodnie aż wyschnie. Zaopatrz się w jakąś książkę o technologii malarstwa - to pomogłoby ci zrozumieć cały proces i dostosować materiały do twoich specyficznych potrzeb. Na allegro za parę złotych da się dorwać "Małą technologię malarstwa" - https://www.atticus.pl/?pag=poz&id=63802 Bardzo przydatna lektura - żadnego lania wody, same techniczne konkrety
  20. Akryl to inna para kaloszy. Farba akrylowa po prostu jest matowa - to jej stan domyślny. Do oleju spróbuj dodać werniksu damarowego, obejrzyj też w sklepach, czy nie znajdziesz jakiegoś błyszczącego gotowego medium.
  21. @Honey Bunny Pojęcia nie mam, zawsze kupowałam podobrazia talensa i nie stwierdziłam żadnych problemów tego typu. Może kwestia polega nie na podobraziu tylko w użyciu odpowiedniego medium do farb - jeśli rozprowadzasz farbę terpentyną, to efekt zawsze będzie matowy. Poza tym, jeśli nie chcesz, żeby farba się wchłaniała, to możesz pokombinować z samodzielnym robieniem gruntu - poszukaj przepisów zawierających w sobie dużo oleju. Możesz mieć też kiepską farbę. Można też wyschniętą pracę potraktować werniksem.
  22. 4. FARBY Farba to zawiesina pigmentu w spoiwie. Pigment to będąca ciałem stałym drobno zmielona kolorowa substancja. Spoiwo to klej trzymający pigment w kupie. ;-> W przypadku farb olejnych, jak sama nazwa wskazuje - spoiwem jest olej roślinny. W naturze występują oleje wysychające i nie wysychające. Do farb nadają się te pierwsze. Różne oleje mają różny czas wysychania. Standardowo do farb olejnych używa się oleju lnianego. Co w praktyce oznacza, że olej lniany kupiony w spożywczym utarty z bielą cynkową z chemicznego da nam prawidłową technicznie, zdatną do użytku farbę olejną, z przewidywanym czasem schnięcia około 7 dni. Przemysłowo produkowane farby olejne oprócz oleju zwierają też m.in. substancje opóźniające wysychanie. Częściowo zaschniętą tubę można czasowo odratować, rozcinając ją, przekładając zawartość do słoiczka i zalewając wodą, żeby odciąć dopływ powietrza. Co kupić? Czego nie kupować? Nie kupować chińskich farb w kompletach. Nie kupować także farb które na opakowaniu nie mają oznaczonego konkretnego pigmentu. Tj, "zieleń szmaragdowa" to uznany pigment, za "jasnozielony" to jakiś towar dla dzieci. Na początek można sobie kupić zestaw niedrogich polskich farb "Renesans" w najmniejszych tubkach. Nie kupować na początek dużych tub, bo farba olejna zbyt długo przechowywana lubi zaschnąć lub się rozwarstwić. Bezpiecznym wyborem są farby uznanych na świecie producentów - Talens, Windsor-Newton, Rowney. Dobór pigmentów W zestawie startowym powinny się znaleźć kolory podstawowe, biel, czerń, dwa-trzy odcienie brązu. Typowe zestawy zawierają np. biel tytanową, żółć cytrynową, zieleń szmaragdową, ultramarynę lub błękit paryski, czerwień kadmową, sienę paloną, umbrę paloną, sienę naturalną, czerń z winorośli. Początkującym radzi się wogóle zrezygnować z czarnego pigmentu i zamiast tego ciemne kolory uzyskiwać za pomocą ciemnych brązów (umbra), ciemnych niebieskich (indygo) tudzież mieszania powyższych. Co i ja polecam - czerń to nie kolor. Pigmenty dzielą się na kryjące, laserunkowe (czyli półprzezroczyste) i znajdujące się stanach pośrednich. 5. SPOIWO Spoiwo (lub medium) służy do rozcieńczania farby podczas pracy. Nie używa się spoiwa do czyszczenia pędzli - do czyszczenia pędzli jest szmatka. Ewentualnie dodatkowy słoiczek z terpentyną. Najczęściej w trakcie pracy jako medium używa się po prostu oleju lnianego lub oleju wymieszanego z terpentyną. Użycie terpentyny skraca czas schnięcia, ale powoduje też matowienie farby, więc używa się jej raczej do spodnich warstw malowidła. Generalnie, na spodzie może być chudo, wierzchnie warstwy powinny zawierać więcej oleju. W celu uzyskania mocnego połysku i większej przezroczystości farby można do oleju dodać nieco werniksu damarowego. Ogólnie w sklepach jest masa rożnych dodatków do farb - są środki przyspieszające schnięcie, środki pomagające uzyskać efekt impasta (grubo nałożonej, wypukłej farby) oraz werniksy do zabezpieczania gotowego malowidła. Można sobie pogrzebać w sklepach internetowych i poczytać, co do czego. 6. PRACA NAD MALOWIDŁEM Istnieją dwie główne metody. Sposób "spontaniczny" polega na stworzeniu dzieła "od ręki", często za jednym posiedzeniem - pracuje się z użyciem jednej, zazwyczaj położonej kryjąco warstwy farby i kończy pracę zanim farba wyschnie. Zastosowanie tej metody można zaobserwować m.in. na znacznej części prac impresjonistów. Metoda "starych mistrzów" polega natomiast na nakładaniu na siebie kolejnych warstw półprzezroczystej farby, co ma umożliwić stworzenie dopracowanego dzieła o znacznym bogactwie kolorów. Generalnie na obszary jasne nakłada się warstwy kryjąco, lub półkryjąco, a w cieniach stosuje laserunki, czyli warstwy półprzezroczyste. Kolejne warstwy nakłada się po całkowitym wyschnięciu warstwy poprzedniej, co oznacza, że praca nad dziełem ciągnie się nieraz miesiącami. Aby ogarnąć sprawę trzeba poczytać o pigmentach i zorientować się, które z nich są kryjące a które laserunkowe. Najbardziej znani użytkownicy tej metody to np. Rembrandt i Rubens. SZKIC i PODMALÓWKA Której metody byśmy nie wybrali, na początku pracy niektórzy będą chcieli uczynić wstępny szkic na podobraziu. NIGDY NIE UŻYWAJCIE GRAFITOWEGO OŁÓWKA DO SZKICOWANIA NA PODOBRAZIU! Grafit przebija przez farbę. Możecie nałożyć na niego pięć warstw a i tak cholernik jakoś wylezie. Dlatego zamiast ołówka należy użyć brązowej kredki - najlepiej akwarelowej, a jak nie macie, to zwykłej ołówkowej, z zestawu dla dzieci. Kredka jest grzeczna i nie będzie przebijać. Szkic można wykończyć farbą wodną - klasycznie używa się do tego tempery (farby temperowe są podobne do plakatówek, chociaż nie do końca - generalnie nic się nie powinno stać jak zrobi się rzeczoną podmalówkę plakatówkami, chociaż ja używam w tym celu akwareli). Można też zrobić podmalówkę farbą olejną rozcieńczaną terpentyną, ale farba wodna jest o tyle fajniejsza, że nie trzeba czekać przez tydzień, aż wyschnie. Generalnie podmalówka najczęściej polega na zaznaczeniu świateł i cieni za pomocą brązowej farby. Czemu brązową, a nie czarną? Ano dlatego, że brązowy podkład daje nam pewną bazę kolorystyczną, dzięki czemu kolejne warstwy mają już na starcie odniesienie do jakiegoś koloru, a ponadto stanowi dobry podkład do malowania ludzi, zwierząt, ziemi, łanów zboża i całej reszty świata naturalnego, który zawsze jest trochę brązowy. UWAGA KOŃCOWA Wiele osób zabierając się za wykonanie pierwszej pracy olejnej cierpi na napięcie nerwowe, mając poczucie, że przejście do "poważnej techniki pracy" wymaga jakiegoś szczególnego namaszczenia i stworzenia za pierwszym razem szczególnie dobrego dzieła. Stres jednak nie sprzyja tworzeniu i mimo całego starania, a raczej właśnie dzięki niemu pierwsze prace olejne wychodzą drętwo i ogólnie kiepsko. Co robić, jak żyć? Wyluzować. Potraktować pracę olejną jak kolejne ćwiczenie. Jak nie wychodzi - wytrzeć płótno, zamalować na biało, albo nawet zmyć je rozpuszczalnikiem i zrobić malowidło od nowa. I tym akcentem pozwolę sobie zakończyć niniejszy poradnik.
  23. 2. PĘDZLE Do farb olejnych używa się okrągłych lub płaskich pędzli z miękkiego włosia lub szczeciny. Kiepski pędzelek poznajemy po tym, że odpada z niego "skuwka", wyłażą mu włosy, jest rozczapierzony, a po obmacaniu palcami nie wraca do stanu pierwotnego. Dobre pędzelki są schludne i trzymają się prosto oraz w skupieniu. Nie kupujemy pędzelków chińskich, pędzelków dla dzieci, albo pędzelków do kleju. W miarę w porządku pędzelki są w empikach w dziale "hobby" i w "zygzaku". Przyzwoite i niedrogie pędzelki robi polska firma Kozłowski - szukaj w zaopatrzeniu plastyków. Są i lepsze, drogie pędzelki, ale to poradnik dla początkujących. Zestaw startowy należy dostosować do rozmiaru posiadanego podobrazia. Na początek warto się zaopatrzyć w duży szczecinowy płaski, średni płaski, mały miękki płaski i kilka sztuk okrągłych miękkich w rozmiarach 4-1, do detali. A potem dokupić co się lubi. Pędzle przy malowaniu olejnym zużywają się, te małe szybciej. Higiena Po użyciu pędzle wyciera się szmatą po czym myje wodą z mydłem lub płynem do zmywania. Należy to zrobić od razu po zakończeniu pracy, bo inaczej zaschną i kaplica. Zaschnięte można ratować rozpuszczalnikami, ale po tej operacji to już nie będą te same pędzle. 3. INNE AKCESORIA Paleta - można kupić w sklepie albo podwędzić z kuchni stary talerzyk w neutralnym kolorze. Wycierać szmatką, myć mydłem. Jak zaschnie wymienić na nową. Szmatki - podczas pracy należy mieć pod ręką szmatkę do wycierania pędzli. Jest absolutnie niezbędna. Strój roboczy - malując można się pobrudzić, więc lepiej mieć na sobie stare dresy zamiast stroju wyjściowego. Słoik na spoiwo Sztaluga - sztalugę warto mieć, ostatecznie na biurku masz już komputer. Tj, da się bez niej, ale wygodnie mieć. Stołek - żeby umieścić na nim szmatkę, słoik i paletę Kasetka na farby - ponieważ farby kupuje się w tubach luzem trzeba sobie zakombinować jakieś pudełko do ich przechowywania. Brązowa kredka, najlepiej akwarelowa do szkicowania, brązowa akwarela do podmalówki.
  24. A tymczasem w UK - http://www.digitalartsonline.co.uk/news/creative-software/adobe-raises-creative-cloud-prices-by-up-60/ http://www.express.co.uk/life-style/science-technology/762119/Adobe-Creative-Cloud-price-rise-anger-UK-subscription-deals-soar Podwyżka na Creative Cloud, w niektórych przypadkach aż o 60%. Adobe tłumaczy zmianę cen fluktuacją kursów walut, w domniemaniu związaną z Brexitem. Ceny nie są jeszcze oficjalnie znane - https://blogs.adobe.com/conversations/2017/01/adobe-currency-fluctuations.html, ale ludzie dostają maile z których wynika, że w zależności od wybranego produktu podwyżka będzie od 11 do 60%, przy czym największa zmiana dotyczy wersji studenckiej. O zmianie cen w pozostałych krajach europejskich na razie mowy nie ma ( chociaż w notce na stronie Adobe wymieniona jest także Szwecja), ale strach się bać. Dywersyfikacja ryzyka za pomocą przyzwyczajenia się do używania oprogramowania z więcej niż jednego źródła zalecana.
  25. To ręka Południcy. ;-) Podejrzewam, że oprogramowanie aparatu próbowało w jakiś tajemniczy sposób skompensować poruszenie na zdjęciu i stąd ta "ręka z trawy".