Skocz do zawartości

   Witamy na forum Graficznie.net! Korzystając ze strony oznajmiasz, iż zapoznałeś się z obowiązującym tutaj Regulaminem.

Admin

Podstawy illustratora #1 - Zapoznanie z interfejsem

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

W tym poradniku pokaże podstawowe narzędzia i ich interfejsy oraz skróty klawiaturowe do szybszej pracy w illustratorze.

 

Do dzieła!

 

Tworzenie projektu i obszaru roboczego

Spoiler

Pierwsze co powinniśmy zrobić to oczywiście utworzyć nowy projekt oraz ustawić wszelkie parametry dla niego m.in. obszar roboczy.

Tak wygląda okno tworzenia projektu:

tworzenie dokumentu.jpg

Nazwa - nazwa projektu.

Profil - gotowe wymiary i szablony pod druk, strony, urządzenia i inne.

Ilość obszarów roboczych - opcja ta służy do zrobienia kilku obszarów roboczych w jednym projekcie, np. jeden obszar roboczy ukazuje stronę główną aplikacji, a drugi profil użytkownika.

Rozmiar - możemy wybrać, któryś z gotowych wymiarów, np. gdy wybierzemy w Profilu druk to mamy wymiary kartek A4, A3, itd. i nie musimy znać wymiarów na pamięć, po prostu wybieramy i mamy.

Szerokość i wysokość - wymiary obszaru roboczego.

Jednostki - wybieramy w jakich jednostkach chcemy pracować na obszarze roboczym oraz możemy podać wielkość obszaru w danej jednostce.

Orientacja - wybieramy czy obszar ma być pionowy czy poziomy, ustawia się automatycznie, ale możemy szybko je zamienić, jeśli pomyliliśmy szerokość z wysokością.

Spad - ustawiamy sobie pomocnicze linie ustawiając np. linie cięcia gdy będzie dokument drukowany.

Tryb kolorów - wybieramy RGB jeśli projekt ma być ukazany na ekranie lub CMYK jeśli projekt ma być drukowany, po to aby były dobre odwzorowanie kolorów.

Efekty rastrowe - "Skalowanie" obszaru roboczego w celu powiększenia liczby pikseli na cal, powinniśmy od razu ustawić odpowiednią wartość i nie zmieniać jej podczas prac.

 

Podstawowe narzędzia:

Spoiler

Kolejno od góry lewo prawo.
pasek narzędzi.jpg

Zaznaczanie - zaznaczanie obiektów, ścieżek, warstw, grup.

Zaznaczanie bezpośrednie i grupowe - zaznaczanie elementów, punktów ścieżek, itp. 

Różdżka - po wybraniu tego narzędzia a następnie kliknięcia jakiegoś obiektu, zaznacza to nam wszystkie obiekty tego samego koloru (ułatwia to zmianę kolorystyki obiektów, gdyż nie trzeba każdego z elementów klikać osobno i zmieniać kolor tylko można to zrobić o wiele szybciej).

Pióro - tworzenie ścieżki poprzez tworzenie punktów i nadawanie im kątów.

Narzędzie krzywizna - tworzenie ścieżki poprzez tworzenie punktów, automatycznie nadaje im kąt.

Tekst - tworzenie tekstu, typografii itd.

Linia, łuk, spirala, itd. - tworzy linie, łuk, spiralę, itp.

Prostokąt, elipsa, wielokąt - tworzy podaną figurę geometryczną.

Pędzel - rysowanie ścieżki, punkty i kąty do nich są nadawane automatycznie.

Shaper i inne - tworzenie figur geometrycznych poprzez ich rysowanie.

Gumka, nożyce i nóż - usuwanie kawałka ścieżki, kawałka wnętrzności figury, itp.

Obracanie i odbijanie - obracanie obiektu jak i możliwość jego odbicia w poziomie jak i pionie.

Skalowanie, ścinanie, przekształcanie - skalowanie, ścinanie i przekształcanie zaznaczonego obiektu.

Efekty - nadaje efekt spirali, szpiczastości i inne dla ścieżki lub krawędzi figury.

Przekształcanie swobodne - zmienianie, pozycji, obracanie, skalowanie i inne zaznaczonego obiektu.

Generator kształtów i inne - łączy kształty w jedną całość (musimy zaznaczyć pierwsze wszystkie obiekty a następnie wybrać to narzędzie i trzymając lewy przycisk myszy przesuwamy linię z jednego obiektu do drugiego dzięki czemu uzyskujemy jedną całość) - Jeżeli jednak przytrzymamy alt + lewy przycisk myszy to obiekty nie zostaną połączone lecz odjęte (usunięte).

Siatka perspektywy - upraszcza pracę związaną z perspektywą tworząc siatkę perspektywy, którą można manipulować.

Narzędzie siatka - dodaje siatkę w miejscu klikniętym w zaznaczonym obiekcie.

Gradient - przejście kolorów.

Kroplomierz - sprawdza kolor/styl w klikniętym miejscu i przypisuje kolor/styl jako aktywny lub jeśli jest zaznaczony obiekt to do niego przypisuje wartości klikniętego obiektu.

Tworzenie przejść - nie wiem jak to działa, jak się dowiem to dopiszę.

Rozpylanie symboli - zaznacz jeden z symboli i utwórz je na obszarze roboczym.

Wykresy - tworzenie wykresów słupkowych, kołowych, itd.

Obszar roboczy - przesuwanie i edytowanie obszaru roboczego.

Cięcie na plasterki - cięcie obszaru roboczego na kawałki, które można wyeksportować.

Rączka - przesuwanie obszaru roboczego.

Lupa - zbliżenie klikniętego miejsca.

Kolorowanie - narzędzie do wypełniania i kolorowania obrysu.

 

Glify:

Spoiler

glify.jpg

Tym narzędziem można wstawiać do tekstu ikony z czcionki np. FontAwesome lub Fontello.

Bardzo przydatne narzędzie, nie trzeba tworzyć i dopasowywać wektorów, tylko z czcionki wybrać ikonę która nas interesuje i jest w tekście.

 

 

Gradient:

Spoiler

gradient.jpg

Przy tym za wiele nie trzeba tłumaczyć, tyle że robi przejście z zdefiniowanych przez nas kolorów.

Typ - mamy do wyboru tryb liniowy i promienisty.

Obrys - typ gradientu w jaki sposób ma być nakładany na obrys.

Kąt - pod jakim kątem ma przebiegać gradient.

Wskaźniki - to te pod paskiem podglądu gradientu, w tym miejscu możemy dodawać, usuwać i edytować punkty pod którymi definiujemy kolory.

 

 

Obrys:

Spoiler

obrys.jpg

Jedno z narzędzi z których będzie korzystać na co dzień, chociażby po to aby zmienić grubość obrysu.

Grubość - uwaga nie domyślicie się, chodzi oczywiście o grubość obrysu.

Zakończenie - rodzaj zakończenia obrysu, równo z punktem, okrągłe, za punktem.

Narożne - jak mają wyglądać punkty pod kątem, ostre, zaokrąglone, przycięte.

Wyrównanie obrysu- chodzi o to jak ma przebiegać obrys po linii, środek obrysu na linii, obrys po stronie wewnętrznej, obrys po stronie zewnętrznej.

Linia przerywana - bajer z którego rzadko się korzysta, możemy określić długość i przerwy między kreskami, które będą na ścieżce obrysu.

 

 

Odnajdywanie ścieżek:

Spoiler

odnajdywanie ścieżek.jpg

Następne narzędzie bez którego się nie obejdzie.

Tryby kształtu - pierwsze to łączenie dwóch obiektów, a reszta to przycinanie efektów względem ułożenia, te jaśniejsze pola pokazują co pozostanie.

Odnajdywanie ścieżek - szczerze nie korzystałem, może się zainteresuję i przetestuję, dopiszę wtedy co i jak.

 

 

 

Odnajdywanie ścieżek:

Spoiler

wyrownaj.jpg

Oraz znowu następne narzędzie bez którego się nie obejdzie, choć może można i bez niego, ale ułatwia pracę.

Wyrównaj obiekty - tak jak nazwa mówi wyrównaj obiekty, i mamy do wyboru 6 opcji .

Rozmieść obiekty - również z tego nie korzystałem.

 

 

Wygląd

Spoiler

wygląd.jpg

W tym miejscu możemy zmienić wartości wyglądu, dodać maskę jak i zobaczysz wszystkie nałożone filtry oraz dodawać nowe oraz oczywiście usuwać z zaznaczonego obiektu.

 

 

Odnajdywanie ścieżek:

Spoiler

wyrownaj.jpg

Oraz znowu następne narzędzie bez którego się nie obejdzie, choć może można i bez niego, ale ułatwia pracę.

Wyrównaj obiekty - tak jak nazwa mówi wyrównaj obiekty, i mamy do wyboru 6 opcji .

Rozmieść obiekty - również z tego nie korzystałem.

 

 

Pędzle:

Spoiler

pędzle.jpg

W tym panelu możemy tworzyć, modyfikować i wybierać pędzle, którymi będzie tworzyli ścieżkę lub którymi będziemy malować pędzlem.

 

 

Próbki:

Spoiler

probki.jpg

Jedna z przydatniejszych zakładek, możemy tutaj usuwać jak i dodawać nowe kolory, które sobie zażyczymy.

 

 

Wzornik kolorów:

Spoiler

wzornik.jpg

A wzornik kolorów służy do generowania podobnych odcieni kolorów, wraz z aktywnym, w tym przypadku kolor skóry był aktywny i mamy do niego różne odcienie, które nie są złe do użytku, nie wszystko jest idealne trzeba pamiętać.

 

 

Eksport:

Spoiler

export.jpg

Ostatnie okienko to oczywiście eksport swojego projektu. Tutaj możemy nazwać projekt po wyeksportowaniu jak będzie się nazywał, oraz mamy możliwość ustalania różnych formatów eksportu jak i skalowanie go na różne wielkości, jak to widać po prawej stronie okna.

 

 

To tyle o podstawach w interfejsie, jeśli chcecie możecie napisać w komentarzu jakie ważne narzędzie dodać do tego posta.

Edytowane przez gregpmx
dodanie tagów
  • Upvote 7

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Poniżej zamieszczam działanie 2 narzędzi.

 

różdżka - po wybraniu tego narzędzia a następnie kliknięcia jakiegoś obiektu, zaznacza to nam wszystkie obiekty tego samego koloru (ułatwia to zmianę kolorystyki obiektów, gdyż nie trzeba każdego z elementów klikać osobno i zmieniać kolor tylko można to zrobić o wiele szybciej)

 

Generator kształtów - łączy kształty w jedną całość (musimy zaznaczyć pierwsze wszystkie obiekty a następnie wybrać to narzędzie i trzymając lewy przycisk myszy przesuwamy linię z jednego obiektu do drugiego dzięki czemu uzyskujemy jedną całość) - Jeżeli jednak przytrzymamy alt + lewy przycisk myszy to obiekty nie zostaną połączone lecz odjęte (usunięte)

 

Jak chcesz zmień sobie te formułki na stosowne do poradnika, ja tylko napisałem na jakiej zasadzie one działają z tego co zauważyłem i do czego ich używam.

Myślę, że pomogłem :)

 

Pozdrawiam,

Marcin.

 

Edytowane przez tip
  • Upvote 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.


×