Skocz do zawartości

Jakiego typu programem są robione tego typu grafiki?


marek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Nie jestem grafikiem. Do tematu grafiki komputerowej wracam... raz na 5 lat :) gdy potrzebuję zrobić coś "dla siebie".

I wtedy "wertuję" Internet tygodniami bo nie mogę znaleźć informacji na temat uzyskania jakiegoś JEDNEGO, KONKRETNEGO efektu graficznego :/

 

Ale chyba potrafię sformułować bardziej ogólne zagadnienie, które mnie dręczy (bo w sumie jest ono takie samo co te pięć lat :) ).

 

Generalnie chodzi o odzworowanie "realnych" powierzchni, faktur, przyrządów. Ja wychowałem się na skinach z Winampa  :)

Gdy widzę np. coś takiego Winamp Skins to mam wyraz twarzy jak te mangowe postacie ze szklącymi się oczami :)

Odwzorowanie przycisków, które wyglądają jakby dało się je wcisnąć, ekranów LCD, metalowych/carbonowych powierzchni, itd.

 

A gdy widzę takie skiny do klasycznego winampa, to dostaję orgazmu ;) Szczególnie "BreedArt" podczas oglądania mnie hipnotyzuje :)

 

Teraz gdy odpalam np. skin do AIMP3 to na kilkanaście minut siedzę nieruchomo i się wpatruję ;)

 

I w tamtych czasach, przy tych skomplikowanych skinach winampa, mówione było, że są robione... w Photoshopie.

Tylko, tu trudno jest mi w to uwierzyć z powodu jednego ograniczenia Photoshopa. Chodzi mi cieniowanie/wypełnianie gradientem powierzchni, które nie są... standardowymi kształtami. Jest tam "linear" i "radial", tak upraszczając, dla prostokątów i kształtów okrągłych, ale nie wiem jak można uzyskać tam cieniowanie kształtów...innych.

Chwila, szybko znajdę jakiś przykład...

O, zobaczcie tę rakietę. Patrząc od góry obrazka, wzdluż górnej krawędzi rakiety idzie ta linia cienia. Ale ta linia cienia "zagina się" razem z krawędzią przy czubku rakiety.

Gdybym dla takiego kształtu zrobił wypełnienie gradientem w photoshopie, to nie uda mi się sprawić aby ta linia ciemnego cienia zakrzywiła się razem z kształtem.

A jednak, przecież w tych skinach BreedArt... różnorodność kształtów jest NIEOGRANICZONA i wszystkie są cieniowane zgodnie z kształtem.

To jak to jest robione?

 

A teraz jeśli chodzi o konkret — to chcę zrobić grafikę na snowboard. Bo przez tyle lat zajmowania się snowboardem mogę wyliczyć na placach JEDNEJ RĘKI grafiki na snowboardzie, które mi się spodobały. Cała reszta wręcz mi się NIE PODOBA. Nie chodzi o to, że brzydkie kolory, złe wykonanie itd. Po prostu wizje snowboardu (jako urządzenia) są sprzeczne z moimi wizjami, a wręcz ośmieszają snowboard. Dla większość snowboard to po prostu powierzchnia na grafikę, jak ściana... Grafikę, którą zrobili na snowboard równie dobrze mogliby pitolnąć na wizytówkę, koszulkę czy deskę do prasowania.

A dla mnie deska snowboardowa to maszyna, która przez sposób jeżdżenia powinna się kojarzyć z myśliwcem odrzutowym, z supersamochodem, albo futurystycznym, szybkim pojazdem. I grafika powinna być dopasowana do kształu deski i sprawiać, że jak na nią patrzymy to patrzymy na powierzchnię ZAAWANSOWANEJ TECHNICZNIE MASZYNY popylającej.

Czyli patrząc na POWIERZCHNIĘ deski, powinniśmy np. widzieć takie elementy jakbyśmy patrzyli na powierzchnię myśliwca, kosmicznego myśliwca, supersamochodu, albo jakieiejś zaawansowanej, futurystycznej maszyny. I to podobieństwo powinno być oddane w teksturach (powierzchni) czy elemetach charakterystycznych dla danego obiektu.

I stąd moje poszukiwania sprowadzają się do szukania np. jak uzyskać efekt danej powierzchni, jak uzyskać realistyczny efekt lini podziału (jak na powierzchniach myśliwców), jak uzyskać efekt powierzchni lakierowanych (jak w samochodach), itd. itd.

 

I w "całym - GOOGLOWSKIM - Internecie" znalazłem TYLKO JEDNĄ grafikę, która oddawała moja ideę deski snowboardowej, OTO ONA. Wersja: Futurystyczna, zaawansowana maszyna. Ta grafika nie odpowiada mi za to kolorystycznie. Za jasna, za dużo czerwonego itd. Ale graficznie, jeśli chodzi o detale, realistyczne odwzorowanie powierzchni, tekstur... jestem w hipnozie :)

Ale tam znowu jest pełno cieniowania, które JEST ZGODNIE Z DOWOLNYM KSZTAŁTEM powierzchni. I skontaktowałem się z gościem, który to zrobił i okazało się, że on tego nie robi w Photoshopie, tylko on jest z tej innej kategorii, tych którzy - nazwijmy to potocznie - maluje z ręki. Tam nie ma efektów photoshopa, każdy cień, błysk jest malowany "ręcznie" pędzlem.

 

I rzeczywiście, jak zacząłem szukać jakiś przykładów na Youtubie na rysowanie "statków kosmicznych" to chyba wszystkie były..."malowane z ręki". Tylko tu jest taki problem (dla mnie), że to oznacza, że jak ci goście zaczynają to oni JUŻ W GŁOWIE muszą widzieć KOMPLETNIE SKOŃCZONY OBIEKT ZE WSZYSTKIMI DETALAMI. Bo jeśli gdzieś w połowie, nagle stwierdzi, że dane skrzydło powinno być trochę mniejsze, trochę wyżej czy cokolwie... TO WSZYSTKO TRZEBA OD NOWA :/

 

Znajomi, którzy coś tam zajmuja się grafiką, mówią że jeśli chcę mieć grafikę swobodnie modyfikowalną, to powinienem to robić w programach do grafiki wektorowej. Tam też można robić wypełnienie gradientem. Można dokładnie określać kierunek gradientu, intensywność itd. A jak nagle będę chciał coś zmienić, to mogę po prostu rozciągać wektory, przesuwać i grafika się nie pogarsza. Nie jest się ograniczonym do skóry narzuconej wielkości obrazka czy rozdzielczości.

Ale pomyslałem, że przecież w photoshopie też można robić wszystko na obiektach wektorowych (ścieżkach)? A dodatkowo możemy na nie nakładać efekty (layer style) i można przesuwać, zmieniać rozmiar bez strat jakości i rozdzielczości?

I wydaje mi się, że w tym filmiku gościu używa tego właśnie sposobu?

 

Ale wciąż pozostaje kwestia cieniowania zgodnego z dowolnym kształtem. No to na to znajomi odpowiedzieli — To przerzuć się na jakiś program do grafiki 3D (np. Blender). Tam możesz dowolnie poprawiać, modyfikować, przesuwać bez strat jakości, a cieniowanie masz tam REALISTYCZNE (m.in. zgodne z dowolnym kształtem). Dodatkowo ustawiasz je tylko RAZ i gdy przesuniesz, poprawisz 10 obiektów, nie musisz dla każdego osobno poprawiać kierunku cieniowania (jakbyś to musiał robić w photoshopie czy programie wektorowym).

 

PODSUMOWUJĄC, zasadnicze pytania:

1. OGÓLNE. Jeśli na płaskiej desce, chcę uzyskać grafikę taką, że ktoś patrząc na nią z góry będzie widzał/czuł to co np. patrząc na

a) supersamochód czyli takie swobodne cieniowanie lakierowanych powierzchni, krawędzie dzielące różne fragmenty,

b) myśliwiec, albo ten, chociaż to samochód to raczej z wyglądu kojarzy mi się z myśliwcem :D Albo ten

c) zaawansowaną, futurystyczną maszynę, np. to , właściwie to wystarczy obciąć rękawy i już pasuje na deskę :) (tzn. na jej połowę, te 'otwory' w miejscu brzucha to idealne miejsce na wiązania na desce)

TO JAKIM PROGRAMEM UZYSKAM TAKĄ GRAFIKĘ? JAK TO JEST ROBIONE? Photoshop, wektorowym czy iść w program do grafiki 3D?

Jeśli ktoś twierdzi, że Photoshop wystarczy to czy zna jakiś odnośnik do tutoriala pokazującego jak jest tworzony taki zaawansowany skin (jak te do winampa), gdzie przy okazji będzie można zobaczyć jak jest realizowane cieniowanie obiektów o dowolnie, swobodnych kształtach?

 

2. Szczegółowe. Jak uzyskać cieniowanie powierzchni, które nie są standardowymi kształtami. Np. tutaj, gdzie jest ogólna powierzchnia całego samolotu, a z niej płynnie wychodzą kształty silników, ale idąc w kierunku nosa, to te silniki płynnie przechodzą w inny kształt wybrzuszenia obejmującego kabinę itd.

Da się uzyskać taki efekt cieniowania bryły w Photoshopie?

Odnośnik do posta

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Maksymalnie dozwolone są tylko 75 emotikony.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...